0

نسل جدید تلویزیون‌های هوشمند چه‌طور زندگی‌مان را تغییر داده است؟

بازدید 60

روزگاری رنگارنگ‌شدن تصاویر و رهایی از دنیای سیاه‌وسفید تلویزیون‌‌ها تحولی بزرگ در تکنولوژی تلویزیون‌ها به‌حساب می‌آمد. بعد از آن، ارتقای سطح کیفی تصاویر با رشدی روزافزون روبه‌رو شد. در دوره‌های بعد، تلویزیون‌ها با انواع کابل به ابزارهای جانبی متصل شدند. حالا اما، هیچ‌کدام از این‌ها به چشم مخاطبان یک امکان ویژه نمی‌آید. مهم‌ترین و متأخرترین تحول بنیادین در دنیای تکنولوژی تلویزیون‌ها، نسل جدید تلویزیون‌های هوشمند است که هم نتیجه‌ی نیازهای سبک زندگی جدید است و هم از آن تأثیر پذیرفته است. در این مقاله و در ادامه می‌خواهیم درباره‌ی ارتباط تلویزیون‌های هوشمند با سبک زندگی جدید و نقش و سهم آن صحبت کنیم.

 

تلویزیون هوشمند چیست؟

تلویزیون‌های هوشمند، تلویزیون‌هایی متصل‌ با ویژگی‌های تعاملی‌اند که به شما امکان تماشای محتوای آنلاین را می‌دهند. مهم‌ترین ویژگی این تلویزیون‌ها بی‌نیازشدن کاربران از اتصال تلویزیون به دست‌گاه‌های خارجی است. این تلویزیون‌ها، درست مثل موبایل و تبلت به اینترنت متصل می‌شوند و دارای حافظه‌ی داخلی، پردازنده‌ و سیستم عامل‌اند. در گذشته، برای تماشای فیلم‌، لازم بود دست‌گاه پخش ویدیو را با کابل به تلویزیون متصل کنید، یا از طریق حافظه‌های خارجی مثل فِلَش فیلم را تماشا کنید. حالا اما، تلویزیون‌های هوشمند به‌صورت آنلاین به شما دست‌رسی به انواع فیلم‌ها و سریال‌ها می‌دهند و حتی نیازی به دانلود‌کردن فیلم نیست. درواقع، فاصله‌ی زمانی میان تصمیم کاربر برای تماشای یک فیلم با پخش فیلم، به‌کل حذف شده است.

 

تلویزیون‌‌های هوشمند در سبک زندگی جدید

فراگیری اینترنت، تجربه‌ی کاربری هر استفاده‌ای را از حالت منفعل به تجربه‌ی پویا دگرگون کرده است. به این معنا که افراد در تجربه‌ی استفاده از دست‌گاه‌های مختلف، دیگر دست‌به‌سینه و منفعل عمل نمی‌کنند، بلکه به‌دنبال «شخصی‌سازی‌»شدن این تجربه‌اند. پیش‌تر، آدم‌ها با کنداکتور پخش کانال‌های تلویزیونی کنار می‌آمدند و منتظر می‌ماندند تا برنامه یا فیلم مورد علاقه‌شان در ساعاتی مشخص پخش شود. برنامه‌ریزان شبکه‌های تلویزیونی برای سریال‌ها و برنامه‌های مهم‌تر یک یا دو نوبت تکرار پخش در نظر می‌گرفتند، تا جاماندگان تماشای سریال، فرصت جبران داشته باشند. در واقع، این مخاطب بود که باید خودش را با برنامه‌ای از قبل‌تعیین‌شده وفق می‌داد و تا سررسیدن موعد پخش، انتظار می‌کشید. بعضی اوقات هم پیش می‌امد که قسمتی از سریال، بنا به مشکلات فنی تولید، به موعد پخش نرسد و دنبال‌کنندگان را مأیوس کند. حالا اما، این مخاطبان‌اند که تصمیم می‌گیرند در چه ساعتی، کدام برنامه را ببینند.

دیگر مثل گذشته، لازم نیست مخاطبان برنامه‌های تلویزیونی برای تماشای یک برنامه‌ی زنده در ساعات پایانی شب، تنظیم خواب‌شان را به‌هم بزنند. می‌شود صبح روز بعد، تمام بخش‌های برنامه را به تفکیک موضوع و به‌صورت آنلاین مشاهده کرد. دیگر محصولات جهان تکنولوژی هم با فراگیری اینترنت، همین مسیر شخصی‌سازی‌‌شدن تجربه‌ی کاربر را پیش می‌برند تا بتوانند بیش‌ترین حق انتخاب را به افراد بدهند. این تغییرات باعث می‌شود از سبک زندگی قبلی که در آن تلویزیون وسیله‌ای بود که در طول روز بی‌هدف روشن بود و صدای کم یا زیاد آن، در محیط خانه به گوش می‌رسید. نسل جدید تلویزیون‌ها و امکان شخصی‌سازی تماشای برنامه‌های مورد علاقه، روشن‌بودن تصادفی تلویزیون‌ها را به حداقل می‌رساند.

 

ویژگی‌های تلویزیون هوشمند

  • اتصال به اینترنت
  • نمایش و اجرای محتوای موبایل روی تلویزیون
  • امکان جست‌وجوی صوتی برنامه‌ها، کانال‌ها و نام فیلم وسریال‌ها
  • امکان استفاده از پلتفرم‌های پخش آنلاین فیلم و سریال

 

با تلویزیون هوشمند ایستکول آشنا شوید:

مشخصات تلویزیون هوشمند ۴۳اینچ ایستکول

 

 

تلویزیون هوشمند در آینده

نیاز به تلویزیون‌های هوشمند سال‌ها احساس می‌شد اما، همه‌گیری کرونا به این احساس نیاز شدت بخشید. تعطیلی ناگهانی مراکز تفریحی و ورزشی و سالن‌های سینما در نتیجه‌ی بیماری کرونا، باعث شد بسیاری از افرادی که پیش از آن عادت به تماشای فیلم و سریال نداشتند، به این فضا دل‌بستگی پیدا کنند. به‌عبارت دیگر، جهان در حوزه‌ی سرگرمی و آثار نمایشی، با نوعی تغییر ترجیحات مصرف‌کننده روبه‌رو شد.

تحقیقات گراند ویو، این‌طور پیش‌بینی می‌کند که بازار جهانی تلویزیون هوش‌مند تا سال 2028 با نرخ رشد مرکب سالانه 20درصد توسعه پیدا کند.

این تلویزیون‌ها که به‌نوعی ترکیب تلویزیون‌های نسل قدیم (غیر هوش‌مند) با امکانات موبایل به‌حساب می‌آیند، عرضه و تقاضای سینماهای جهان را هم با نوسان روبه‌رو کرده‌اند. تولید تلویزیون‌ها در ابعاد بزرگ و شبیه به سالن سینما، در کنار امکانات پخش صوتی پیش‌رفته، باعث شده مخاطبان برای دیدن هر فیلمی به سالن سینما نروند. برخی فیلم‌ها به کیفیت پخش ویژه‌ای نیازمندند؛ مثلاً در زمان انتشار این مطلب، جوی بین‌المللی پیرامون لذت تماشای فیلم «اوپنهایمر» در سالن‌های سینما (و نه در نمایش خانگی) وجود دارد. تجربه‌ی مشاهده‌ی این فیلم خاص در سالن سینما با دیدن آن در خانه خیلی متفاوت خواهد بود. اما مسئله این است که در طول سال، کم‌تر از انگشتان یک یا دو دست فیلم تولید می‌شود که دیدن آن در سالن سینما، تجربه‌ای بسیار متفاوت از خانه به مخاطبان بدهد. در واقع، اغلب فیلم‌های تولیدشده در هر سال را می‌شود در خانه با هزینه‌ای کم‌تر و در زمان دل‌خواه تماشا کرد. علاوه‌بر آن، توسعه‌ی پلتفرم‌های بین‌المللی تولیدکننده‌ی سریال در نهادینه‌شدن عادت اسفاده از تلویزیون هوشمند بسیار مؤثرند.

 

 

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *